tiistai 16. marraskuuta 2010

Hyvä palvelu on esteettömyyttä

Aloittaessani lukion minun oli päätettävä mistä koulukirjani hankkisin. Päädyin Suomalaisen kirjakaupan sijaan Akateemiseen kirjakauppaan ostaessani ensimmäisiä lukiokirjoja. 20% alennukset houkuttelivat jäämään asiakkaaksi, mutta Akateemisella kirjakaupalla on muitakin vielä tärkeämpiä valttikortteja puolellaan.



Keskustan Akateeminen on iso ja sen vuoksi valikoimatkin ovat kattavat, jos sieltä ei kirjaa löydy on sen löytäminen todella hankalaa. Akateemisessa kirjakaupassa leijuu se tietty lempeä asiantuntijuus, se on aito kirjakauppa, jonka myyjillä on kokemusta sekä kirjoista, että asiakaspalvelusta. Kokemuksen lisäksi työntekijöillä tuntuu olevan myös halu palvella asiakkaitaan hyvin, se tekee asioimisesta miellyttävää


Olen myös kokenut Akateemisen kirjakaupan palvelun luotettavammaksi kuin Suomalaisen kirjakaupan. Mahtaakohan tämä johtua siitä, että Suomalainen kirjakauppa on ketjuliike, jonka toimipisteitä löytyy joka paikasta, vastaavasti Akateemisen toimipisteitä ei ole niin useita, mutta ne ovat ehkä tietoisesti pyrkineet pitämään palvelunsa tasokkaana ja olemaan edelläkävijä muihin kauppoihin verrattuna. Kysyessäni tietoja uudesta keksinnöstä – elektronisten kirjojen lukulaitteesta – Suomalaisen kirjakaupan myyjillä ei ollut tietoa juuri lainkaan. He toivat nähtäväkseni yhden mallin, jota ei saanut avata eikä kokeilla. Vastaavasti Akateemisen kirjakaupan myyjä näytti minulle kyseisestä laitteesta useaa erilaista mallia ja esitteli myös miten laitetta käytetään. Se oli hyvää myyntityötä, koska ihmiset yleensä ostavat tavaroita – sekään laite ei ole halpa – nähtyään miten ne toimivat ja löytävät itselleen sopivimman yleensä vertailemalla.


Voisin luottavaisin mielin mennä ostoksille Akateemiseen kirjakauppaan ilman avustajaakin ja tietää, ettei minun tarvitsisi kuin mennä kassalle kirjalistani kanssa ja myyjä etsisi kirjat minulle. Suomalaisen kirjakaupan ollessa kyseessä en olisi tästä niin varma, koska siellä palvelun taso tuntuu riippuvan myyjästä. Akateemisessa puolestaan asiakkaiden tarpeisiin vastaava myyntityö, kuten esimerkiksi asiakkaan tarvitsemien kirjojen kerääminen kassalle ja niiden myyminen ovat itseisarvo jota arvostan. Matkustan mielelläni pidemmälle, kuin lähikirjakauppaani saadakseni niin hyvää Palvelua kuin Akateemisessa kirjakaupassa saan.


Tampereella asuva vammainen yhteiskuntavaikuttaja Amu Urhonen sanoi eräässä lehtijutussa esteettömyydestä suunnilleen seuraavaa: Esteettömyys on muutakin kuin rakentamista. Kyseisessä lehtijutussa hän kiitti kaupanmyyjiä, koska olennainen osa


esteettömyyttä on myös hyvä palvelu. Palveluun liittyvä esteettömyys näkyy myös Akateemisessa kirjakaupassa ja se on mielestäni heidän suurin ansionsa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti